This is the unedited version of the Media Bites column which appeared
in Australian Doctor in June 1999. The published version may have had
minor changes.

Media Bites: Does the public trust doctors too much?

Experts have been copping a hiding lately. The authority of medical
opinion has been challenged by the new gods of RCTs and evidence-
based medicine. Even the justice system is starting to distinguish
between opinion and evidence, with civil courts in England and Wales
recently announcing tougher processes for expert witnesses.

But medical opinion remains relatively unquestioned in at least one
powerful area of society, the media. Much as doctors like to complain
that the media gives them a hard time, the evidence suggests otherwise.
When you consider that the role of the media, in theory at least, is to
scrutinise and question, doctors don’t get too rough a deal. At least not
compared to politicians, lawyers, cops and robbers.

When doctors speak to the media, they are unlikely to face the tough
questions which are routinely dished up to other powerful professional
groups. It seems to be assumed that doctors only speak truth, especially
when discussing clinical or scientific issues. Of course, most doctors
dealing with the media are speaking what they see as the truth. But we
all know that truth is a many-headed beast. Just reporting one doctor’s
version is unlikely to present the fullest picture of the truth (and
journalists should aim, according to Watergate-buster Carl Bernstein, for
“the best obtainable version of the truth”.)

So what’s the evidence for this opinion? It may not be as sophisticated
as a controlled trial (though many studies of media coverage of health
issues show that doctors have the dominant voice). But what follows is a
pretty powerful case study.

A few months back, many journalists received glossy media kits
announcing the launch of a $1.4 million CT scanner at the Sydney Heart
Image Centre, Sydney Adventist Hospital. We were also invited to
undergo a free scan, with the promise that it would tell whether we were
at risk of heart disease by identifying calcium deposits in our coronary
arteries.



Well, the media went wild. The “revolutionary test” was splashed across
radio, TV and print. There were also favourable write ups in some
medical publications. Most reports quoted only the cardiologists involved
in the centre (which is now, not surprisingly, booked out for months).

But few journalists seem to have asked about the evidence for the
Centre’s claims - which are regarded as extravagant by the Cardiac
Society of Australia and New Zealand, which says the test’s role in
screening asymptomatic people is unproven. A recent study, published
in Circulation, involved 1196 asymptomatic, high-risk patients who were
followed up for 41 months after undergoing a CT scan. The scan was no
more effective than conventional risk factor analysis at predicting future
risk. Meanwhile, calculations by Dr Greg Nelson - one of many
cardiologists whose patients have been asking about the new test -
suggest that it has such a high rate of false positives that the cost of
preventing one death per year in a screening program could reach $1.5
million.

Media coverage scarcely mentioned the question of the Centre’s vested
interest in promoting its new service. The notable exception to such
concerns was a rigorous report by ABC Radio’s Dr Norman Swan
(transcript at
http://www.abc.net.au/rn/talks/8.30/helthrpt/stories/s24715.htm)

Associate Professor David Celermajer, who has raised concerns about
the test’s promotion on behalf of the Cardiac Society, has been stunned
by the media’s unquestioning coverage. In such situations, journalists
should ask about conflicts of interest and the published scientific
evidence, he says.

Even Dr Ross Walker, the cardiologist who has been widely quoted
promoting the test, is surprised by the amount of supportive coverage.
“Our publicist was very successful, probably more successful than |
would have liked,” he says. “We just got such good coverage that my
colleagues were upset by it, and probably reasonably so.”

Perhaps this case study is as much a comment on the pervasive belief
that new technology equals better technology as it is a comment on the
media’s tendency for unquestioning acceptance of medical opinion.
Either way, it’s a good argument for injecting some of the tenets of
evidence-based medicine into journalism.






