This is the unedited version of a column which appeared in Australian
Doctor in 2002. The published version may have had minor changes.

Media Bites: It’s often what we don’t say that matters

When journalists stuff up in reporting new research, sometimes it’s
because of a straightforward mistake. We might mix up some figures or
misunderstand what we’ve read or been told.

Far more interesting are our errors of omission - when we report a study
but don’t tell our audiences crucial details about it, either because we
don’t realise they’re important or because we don’t want to “kill a good
story”.

Widely-read English newspapers recently covered new research
suggesting a link between the measles-mumps-rubella (MMR) vaccine
and autism. It’s been a hot issue in Britain and previous adverse
publicity has contributed to a drop in vaccination.

The reports were of a laboratory-based study investigating immune
responses in children with autism. The researchers emphasised that
their conclusions about possible associations between MMR,
autoimmunity and autism were speculative and that more research was
necessary.

But you wouldn’t have got this impression from the newspapers, which
ran headlines like “New evidence 'shows MMR link to autism"” and “New
fear on MMR”. Only one of the four reports mentioned that the observed
“link” does not prove causation.

Not long after the headlines hit, researchers at the National Health
Service Centre for Reviews and Dissemination, at the University of York,
obtained a copy of the research. They spent some hours critically
appraising the study and writing a structured description of it.

Within a few days, their conclusions - “the authors are correct in
highlighting the preliminary nature of their findings and the need for
further research” - were available on the internet, to help doctors and
their patients make sense of the newspaper reports.



Likewise, within a few days of international front-page headlines about
the recently-stopped HRT trial, the researchers had produced some
sensible information to help worried women and their harassed doctors.

England’s National electronic Library for Health (NeLH) established the
'Hitting the Headlines' service a few years ago, to provide a rapid,
reliable analysis of the evidence behind selected news reports. It also
gives links to other relevant research and sites.

Thus far, it covers only studies of treatments or tests, but there are plans
to include research about health risks.

It’'s a shame there’s no equivalent in Australia, but the UK site
(http://www.nelh.nhs.uk/hth/archive.asp) is likely to be useful locally,
given the global nature of news these days.

The site is aimed at health professionals and consumers, but it would be
interesting to know if it has influenced the behaviour of journalists and
their contacts, by promoting greater understanding of evidence and the
limitations of different types of studies.

You might also expect journalists to be more careful if their mistakes
might end up being so widely broadcast. And you might expect their
sources - whether overly enthusiastic researchers or PR spin-doctors -
to be more cautious if their claims might be subjected to such public
scrutiny.

For example:

* The Times reported earlier this year that “a new scanning technique
could revolutionise the diagnosis and treatment of heart disease and
stroke”. Buried deep within the story was mention that the study had
tested the technique in only eight people. The researchers’ enthusiastic
comments received far greater prominence.

* When eight newspapers covered a study earlier this year showing an
association between aspirin use and a reduced risk of lung cancer, little
attention was given to the study’s limitations. It is likely that many
readers mistakenly assumed there was now proof that aspirin prevents
lung cancer.



* When the Daily Mail claimed that new research showed lycopene, a
substance found in tomatoes, could prevent prostate cancer and slow its
progress, a few vital details were omitted. The study was so
“‘methodologically limited” that no firm conclusions could be drawn from
it. Secondly, it was actually an advertisement, as payment had been
made for its “publication”.

In the time-honoured tradition of journalists, I've mentioned only the bad
news. Thankfully, the site also shows that sometimes journalists don’t do
too badly at reporting on research, especially considering the constraints
we work under.



